www.um.sanok.pl/profilaktyka
Strona główna         Napisz do nas         Ważne linki

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych


Punkt Informacyjno Konsultacyjny ds.Problemów Alkoholowych


Test AUDIT

Test Rozpoznawania Zaburzeń Związanych z Piciem Alkoholu

Placówki leczenia uzależnień


Badania

Badania dotyczące używania alkoholu przez młodzież
Opinie mieszkańców o bezpieczeństwie

Działania i programy profilaktyczne


Aktualnie realizowane programy profilaktyczne

7 kroków
3 koła
NOE

Ja mówie nie!!!!

Co mogą zrobić sprzedawcy w sprawie picia młodzieży -

Moje dziecko pije

Co mogą zrobić rodzice w sprawie picia swoich dzieci - poradnik

Profilaktyka w szkole

Co mogą zrobić nauczyciele w sprawie picia młodzieży

Dlaczego nauczyciele mają zajmować się problematyką picia alkoholu wśród dzieci i młodzieży?

  • Dlatego, że dla dzieci ważna jest każda osoba dorosła przejawiająca zainteresowanie ich problemami.
  • Dlatego, że zobowiązuje nas do tego prawo oświatowe, "Podstawa programowa kształcenia ogólnego".
  • Dlatego, że jesteśmy dla nich ważni; mimo że zawsze najważniejsza jest rodzina, a z wiekiem dzieci coraz większego znaczenia nabiera środowisko rówieśnicze, to szkoła z wszystkimi jej pracownikami, specyfiką podziału na klasy, ilością godzin spędzanych w jej murach, jest jednym z ważniejszych środowisk wychowawczych.
  • Dlatego, że coraz więcej nastolatków pije alkohol.
  • Dlatego, żeby dzieci nie musiały uczyć się na własnych błędach.
  • Dlatego, że oni są naszą przyszłością.
  • Dlatego, że nazwa "wychowawca" zobowiązuje.


Jakie są cele wychowania w zreformowanej szkole?
Czy problematyka profilaktyki alkoholowej jest zgodna z celami wychowawczymi szkoły?

Podstawa programowa kształcenia ogólnego zakłada m.in., że: Nauczyciele w swojej pracy wychowawczej, wspierając w tym zakresie obowiązki rodziców, winni zmierzać do tego, aby w szczególności uczniowie:

  • Znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym),
  • Poszukiwali i dążyli do osiągnięcia celów życiowych i wartości wyższych, które pomogą im określić ich własne miejsce w świecie,
  • Przygotowywali się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości oraz mieli możliwość doskonalenia się.

Aby to osiągnąć, konieczne jest propagowanie zdrowego stylu życia, upowszechnianie wśród młodzieży modelu życia i spędzania wolnego czasu bez alkoholu, systematyczna praca zmierzająca do polepszania więzi nastolatków z rodzicami poprzez pomoc udzielaną rodzicom i bezpośrednie oddziaływanie na młodzież zarówno w procesie dydaktycznym, jak i wychowawczym.


Jakie mogą być założenia przy tworzeniu programu wychowawczego szkoły?
Jakie jest miejsce profilaktyki alkoholowej w programie wychowawczym szkoły?

  1. Podstawa prawna. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 15 lutego 1999 roku w sprawie ramowego statutu publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 15 lutego 1999 roku w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego.
  2. Wychowanie jako wspomaganie rozwoju osobowego. Profilaktyka - przeciwdziałanie zdiagnozowanym zagrożeniom.
  3. W ramach programu wychowawczego szkoły należy uwzględnić treści wychowawcze zawarte w treściach poszczególnych przedmiotów, ścieżek przedmiotowych, godzin z wychowawcą, zwyczajów szkolnych, program przeciwdziałania złu i patologii społecznej.
  4. W procesie wychowawczym w szkole działania nauczycieli powinny być skoordynowane. Każdy nauczyciel jest wychowawcą, ma osobisty wpływ na rozwój ucznia.
  5. To rodzice (prawni opiekunowie) odpowiadają za dziecko, dlatego wszystkie działania związane z programem wychowawczym muszą być uzgodnione z nimi i przez nich zaakceptowane.
  6. To uczniowie będą poddani tym oddziaływaniom, będą w nich czynnie uczestniczyć, dlatego samorząd uczniowski musi zaopiniować program wychowawczy.
  7. W szkole mogą powstawać świetlice i świetlice socjoterapeutyczne.
  8. W szkole można tworzyć programy pomocy dla dzieci, które piją.
  9. Wszyscy uczniowie powinni być objęci działaniami prozdrowotnymi.
  10. W ramach godzin z wychowawcą uczniowie mogą nauczyć się, jak radzić sobie z naciskami płynącymi ze strony grupy rówieśniczej i reklamy; poprzez analizę własnych zachowań i reakcji mogą poszerzać wiedzę o sobie, swoich mocnych stronach, uczyć się rozwiązywania trudnych sytuacji i podejmowania odpowiedzialnych decyzji. Imprezy organizowane w szkole mogą stanowić dobrą okazję do tego, by pokazać młodzieży, że można bawić się bez alkoholu.


Jakie działania może podjąć wychowawca klasy?

Wychowawca może:

  1. Zapoznać się z literaturą tematu zawartą na końcu tego poradnika;
  2. Zdiagnozować sytuację w klasie;
  3. Realizować prozdrowotny program wychowawczy, w ramach którego mieści się problematyka alkoholowa;
  4. Ustalić z klasą jasne normy, dotyczące zakazu spożywania alkoholu na terenie szkoły (obejmujące także wycieczki oraz imprezy organizowane przez szkołę) oraz konsekwencje wynikające z nieprzestrzegania ustalonych norm;
  5. Wdrożyć program profilaktyczny, jeżeli z diagnozy sytuacji w klasie wynika, że problem picia alkoholu jest problemem przynajmniej części dzieci ;
  6. Przeprowadzić spotkanie z rodzicami " wywiadówkę profilaktyczną"
  7. Na forum rady pedagogicznej przedyskutować możliwość podjęcia skorelowanych działań wychowawczych, profilaktycznych i interwencyjnych;
  8. Wiedząc o problemach alkoholowych rodziców dziecka, wspólnie z pedagogiem szkolnym zagwarantować takiemu dziecku pomoc socjalną, psychologiczną i socjoterapeutyczną;
  9. Jeśli podejrzewasz, że dziecko pije - wspólnie z rodzicami i pedagogiem szkolnym zastanówcie się, w jaki sposób możecie mu pomóc; może warto ułożyć plan pomocy dla takiej młodzieży, który funkcjonowałby na terenie szkoły, możecie szukać pomocy u specjalistów, skontaktować się z POMARAŃCZOWĄ LINIĄ tel. 0-801 14 00 68;
  10. Zaproponować w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli tematy pomagające nabyć umiejętności potrzebnych do prowadzenia spotkań z rodzicami (np. "Jak wspierać abstynencję dzieci"), czy realizowania spotkań z dziećmi, których celem byłoby przeciwdziałanie ich piciu.


Jak przeprowadzić diagnozę sytuacji w klasie?

  • Obserwacja uczniów w klasie i w czasie imprez szkolnych.
  • Ankieta wśród uczniów i wśród rodziców. Przykładowe pytania:

    Ankieta dla młodzieży (postaw x przy odpowiedzi, którą wybrałeś):

    • Czy w ciągu ostatnich 30 dni piłeś alkohol? .....nie, .....tak.
      Ile i co piłeś? ..................................................................
    • Czy w ciągu ostatnich 30 dni upiłeś się? .....nie, .....tak.
      Ile razy?..........................................................................<>br Czy w ciągu ostatnich 30 dni byłś namawiany do picia alkoholu? .....nie, .....tak.
      Ile razy?..........................................................................
    • Jeżeli byłeś namawiany to czy odmówiłeś? .....nie, .....tak
      Ile razy? .........................
    Ankieta dla rodziców (postaw x przy odpowiedzi, którą wybrałeś):
    • Czy jako rodzice obawiacie się, że problem picia alkoholu dotyczy Waszego dziecka? .....nie, .....tak
    • Czy koledzy, koleżanki Waszego dziecka piją alkohol? .....nie, .....tak

      Ankiety są anonimowe i robisz je dla rozpoznania sytuacji, nie za. dla wzbudzenia sensacji!

    • Rozpoznawania sytuacji wychowawczej w rodzinie dziecka.


    Jak wykorzystać wyniki diagnozy?

    1. Jeżeli problem jest słabo zaznaczony w klasie, wskazane jest przeprowadzenie zajęć wychowawczych, których celem będzie przygotowanie dzieci do opierania się naciskom środowiska rówieśniczego w przyszłości.
    2. Jeżeli problem picia zaznacza się w klasie wyraźnie - należy przeprowadzić zajęcia profilaktyczne, których tematem będzie ten problem.
    3. Jeżeli występuje sytuacja zaostrzonego picia, konieczne są zajęcia interwencyjne, podejmowane wspólnie z pedagogiem szkolnym oraz wskazanie miejsc, w których młodzież mogłaby uzyskać pomoc. Nigdy nie robimy "dochodzenia", kto podał w ankiecie wysokie wyniki dotyczące picia. Warto natomiast powtórzyć ją po upływie miesiąca, dołączając pytanie: "Czy napisałeś prawdę?". Młodzież czasami celowo podaje zawyżone dane, np. "skrzynka wódki", by zobaczyć, co nauczyciel z tym zrobi.


    O czym warto pamiętać, planując godzinę wychowawczą?

    • Zajęcia muszą zainteresować uczniów.
    • Młodzież nudzi się na prelekcjach i wykładach.
    • Najwięcej uczy się, biorąc w czymś czynny udział.
    • Nastolatek to istota myśląca, można z nim dyskutować, może mieć własne zdanie.
    • Do spotkania trzeba być dobrze przygotowanym. Jeśli czegoś nie wiemy, to możemy umówić się z klasą, że zarówno oni, jak i my poszukamy tej informacji.
    • W klasie mogą być osoby z rodzin z problemem alkoholowym, nie wolno nam ranić ich uczuć.
    • Spotkanie nie może nikogo ośmieszać i dyskryminować.
    • Należy wykorzystywać wiedzę nabytą wcześniej przez młodzież dotyczącą działania i skutków picia alkoholu.
    • Przeprowadzając ankietę wśród młodzieży, należy stworzyć atmosferę bezpieczeństwa . Ankieta musi być anonimowa.
    • Zawsze działa przykład, modelowanie zachowań. Bądź "dobrym wzorem" do naśladowania.


    O czym warto pamiętać, planując spotkanie z rodzicami - wywiadówkę profilaktyczną?

    • Pozytywny kontakt dziecka z rodzicami jest ważnym czynnikiem chroniącym młodzież.
    • Rodzice czasami nie odzywają się na spotkaniu, ponieważ obawiają się, że mogliby zaszkodzić swoim dzieciom.
    • Podając adresy poradni, numery telefonów np. "Pomarańczowej Linii" 0-801 14 00 68, "Niebieskiej Linii" 0-800 12 00 02, specjalistów, warto rozdać je wszystkim rodzicom na kartkach lub poprosić wszystkich o ich zapisanie (ludzie czasami wstydzą się zapisywać takie informacje).
    • Rodzice kochają swoje dzieci, tylko czasami nie umieją im tego okazać.
    • Jeśli dziecko pije, rodzice czują się zagubieni, często mają poczucie winy.
    • Rodzice też, kiedyś byli dziećmi - warto się odwołać do tych doświadczeń, by lepiej zrozumieli swoje dzieci.
    • Jeśli przeprowadzamy ankietę wśród rodziców, musi ona być anonimowa.
    • Warto ustawić ławki w krąg - sprzyja to lepszej komunikacji.
    • Pamiętaj, spotykacie się, by wspólnie pomóc dzieciom. Z rodzicami można dyskutować, nie należy ich pouczać.


    O czym trzeba pamiętać, udzielając pomocy?

    1. Jeżeli podejmujesz interwencję w sprawie picia ucznia z Twojej klasy, pamiętaj, że rodzice są pierwszymi osobami, z którymi musisz o tym porozmawiać. Tylko wspólnie z nimi możesz podjąć konstruktywne działanie.
    2. Jeżeli podejmujesz jakiekolwiek działania, mające na celu pomoc dziecku z rodziny z problemem alkoholowym, pamiętaj, żeby działać odpowiedzialnie i delikatnie, zawsze w kontakcie ze specjalistą. Może być nim pedagog w Twojej szkole, psycholog lub pedagog z poradni psychologiczno-pedagogicznej, a na pewno terapeuci z poradni odwykowej. Sprawdź, czy na waszym terenie działa świetlica socjoterapeutyczna.


    Materiały pochodzą z:
    www.parpa.pl
    Literatura



  • Alkohol

    Co warto wiedzieć o alkoholu
    Działanie alkoholu
    Jak alkohol oszukuje
    Mity o alkoholu
     

    Alkohol a młodzi ludzie

    Czynniki i grupy ryzyka uzależnień
    Czy nastolatki piją
    Dlaczego nastolatki piją?
    Szkody i zagrożenia  

    Alkoholizm

    Co to jest alkoholizm
    Mity na temat alkoholizmu
    Fazy alkoholizmu
    Sygnały ostrzegawcze
    Objawy alkoholizmu
    Typy alkoholików
    Skutki alkoholizmu
    Jak postepować z alkoholikiem?

    Rodzina z problemem alkoholowym

    Cechy rodziny
    Fazy przystosowania
    Współuzależnienie
    Co można zrobić

    Dzieci w rodzinie z problemem alkoholowym

    Sytuacja dzieci
    Nie ufaj, Nie mów, Nie odczuwaj
    Obronne wzory funkcjonowania
    Jak pomóc dzieciom

    Dorosłe Dzieci Alkoholików

    DDA

    Alkoholizm a przemoc w rodzinie

    Rodzaje przemocy
    Przemoc w rodzinie alkoholowej